شما اینجا هستید   |

    اطلاعیه : خدمت ۶۲۰۰ خادم و خادمیار در حرم مطهر

 

 مدیر عالی حرم مطهر رضوی گفت:

۶۲ هزار خادم و خادمیار به زائران حرم امام رضا(ع) خدمت‌رسانی می‌کنند که ۳۰ درصد از این خادمان را بانوان تشکیل می‌دهند.

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، محمد‌مهدی برادران عصر امروز (۱۵-۰۸-۱۴۰۰) در نشست‌خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه مدیریت عالی حرم رضوی از دو سال قبل با هدف یکپارچگی خدمات با نظر تولیت آستان قدس رضوی شکل گرفته و شامل چند معاونت است، اظهار داشت:

انتظاری که از شکل‌گیری ساختار جدید وجود دارد، این است که در سیاست‌های ابلاغی تولیت آستان قدس رضوی که تا چشم‌انداز ۱۴۱۰ در نظر گرفته شده است، ابعاد کمی و کیفی خدمات به زائرین و مجاورین مورد توجه قرار گیرد.

 

به موضوعات تحولی نگاه ویژه‌ای داریم و این مسئله دلیل شکل‌گیری معاونت خدمات زائرین بود. در همین راستا برنامه‌ای در سال جاری تعیین و ۶۸۸ خدمت طراحی شد تا بتوانیم بیش از گذشته به زائرین بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) خدمت کنیم.

مدیر عالی حرم مطهر رضوی افزود:

 یکی از تحولات مدنظر ما علاوه بر بحث عمرانی که در دوران شیوع کرونا حداکثر استفاده را بردیم و تمامی زیرساخت‌های داخلی حرم مطهر رضوی را نوسازی کردیم، موضوع تحول در نوع خدمات خدام به زائرین است و بر این اساس اصلاحیه آیین‌نامه خدمت، در روز ولادت پیامبر اکرم(ص) از سوی تولیت آستان قدس رضوی ابلاغ شد. این آیین نامه، یکی از قدیمی‌ترین و با ثبات‌ترین‌ها در کل کشور بود و دیوان خدمت در حرم مطهر رضوی پیشینه ای ۵۰۰ ساله دارد؛ همچنین اسناد موجود نوع خدمت برای خدام حرم امام رضا(ع)، پیشینه‌ای ۲۵۰ ساله دارد.

حال و هوای حرم رضوی در آستانه میلاد حضرت رسول و امام صادق(ع) + تصاویر   مدیر عالی حرم رضوی: توفیق خادم‌بودن برای همه فراهم است/ ترویج فرهنگ “همه خادم الرضاییم” فرصتی برای خدمت‌رسانی   بازدید تولیت آستان قدس از پروژه‌های عمرانی حرم رضوی؛ تسهیل تشرف زائران در اولویت است

مدیر عالی حرم مطهر رضوی گفت: اصلاحات آئین‌نامه‌ای در سال‌های پس از انقلاب نیز وجود داشته است، اما تغییراتی که در سال ۱۴۰۰ صورت گرفته به این دلیل است که در تغییرات گذشته، برخی موارد مسکوت مانده بود؛ این تغییرات با مشورت خدام و پیشکسوتان در کارگروهی ویژه بازنگری شد و در شورای معاونین و سرکشیک‌های ۸ گانه حرم مطهر رضوی تدوین و توسط تولیت آستان قدس رضوی ابلاغ شده است. در این آئین‌نامه‌، سیاست‌های آستان، عناوین جدید خدمت و نحوه خدمت‌رسانی تببین شده است؛ ۵ نوع خدمت شامل؛ خدام روضه منوره، حفاظ، فراشان، کفشداران و دربانان خدمات گذشته بودند و خادمیاران نیز به خدمات قبلی اضافه شده بود.

برادران با بیان اینکه هیچ خدمتی را از بین نبرده و نامش را تغییر ندادیم، گفت: ما به‌دنبال تحول همراه با ثبات بودیم؛ زیرا برای حفظ آیین‌های موجود اهمیت ویژه‌ای قائلیم. در دل خادمیاری، ۵۰ گروه خدمتی داریم که شامل ۴۴ نوع خدمت تعریف شده است؛ خدماتی مانند شمیم رضوان، نعیم رضوان، نسیم رضوان، زیرگروه‌های خدمتی خادمیاران رضوی هستند.

وی تاکید کرد: رسالت اصلی حرم مطهر رضوی، امر زیارت متعالی است که باید در راستای تسهیل آن تلاش کنیم و این آئین‌نامه جدید به‌گونه‌ای اصلاح شده که ماندگاری آن حفظ شود و دستورالعمل‌های جدیدی به آن افزوده شده است. یکی از ویژگی‌هایی که در این آیین‌نامه‌ها پیش بینی شده است، تبدیل نواب خدمتی به خدام تشرفی آستان قدس رضوی بوده که ۱۰۰۰ نفر از این افراد در یک ماه آینده به خدام تبدیل وضعیت خواهند شد.

مدیر عالی حرم مطهر رضوی گفت: در بحث گروه‌های سنی هم جوان‌گرایی داشتیم و سن خدمت به ۲۰ سال تقلیل پیدا کرد و شاهد حضور این افراد نیز خواهیم بود. همچنین در بحث تکریم پیشکسوتان خدمت پیش‌بینی‌هایی با توجه به سن و توان جسمی آنان صورت گرفته است. ۶۲ هزار نفر خادم و خادمیار به‌صورت هفته‌ای و کشیک منظم به زائران حرم امام رضا(ع)خدمت‌رسانی می‌کنند که ۳۰ درصد از خادمان را  بانوان تشکیل می‌دهند. از این تعداد حدود ۸۰۰۰ نفر خادم، دربان، کفشدار، حافظ و فراش و مابقی خادمیار هستند. خدمت در حرم در مرحله نخست تشرفی است که بعد از ۱۰ سال به خدمت افتخاری ارتقاء پیدا می‌کنند.

برادران با بیان اینکه آیین‌نامه خدمت در حرم مطهر رضوی در ‌سال‌های مختلف اصلاح شده است، افزود: امسال نیز با ۷۰۰ ساعت کار کارشناسی، اصلاحاتی با حفظ چهارچوب اصلی انجام و ابلاغ شده است که در اصلاحات انجام شده تحول همراه باثبات را دنبال می‌کنیم. رسالت اصلی حرم، موضوع زیارت است که می‌خواهیم این موضوع متعالی باشد و تحت‌الشعاع دیگر امور قرار نگیرد.

مدیر عالی حرم مطهر رضوی خاطر نشان کرد:

در نظرسنجی که اخیراً انجام دادیم درباره شرایط مقایسه نظم و انضباط، آسان‌بودن زیارت، برقراری آرامش و نظم، راحتی ادای نذر و ارتباط با خدام ۹ درصد قبل از کرونا و ۹۱ درصد بعد از کرونا را منظم دانستند. همچنین ۹۲ درصد از شرکت‌کنندگان از فراهم‌شدن مسیر شبانه‌روزی زیارت آسان برای سالخوردگان و ناتوانان، ابراز رضایت کردند.

به اشتراک بگذارید : | | |