شما اینجا هستید   |

    اطلاعیه : نصب سایه‌بان‌‎ در حرم رضوی

نصب سایه‌بان‌‎ در حرم رضوی پاسخی به مطالبه چندین ساله زائران بود

ایسنا/خراسان رضوی مدیر عالی حرم مطهر رضوی گفت: نصب سایه‌بان‎ها در حرم مطهر امام علی‌ابن‌موسی‌الرضا(ع) پاسخی به مطالبه به حق و چندین‌ ساله زائران این آستان بود. (۱۳-۰۵-۱۳۹۹)

دکتر مهدی برادران با اشاره به نصب سایه‌بان‎ها برای نخستین مرتبه در صحن‌های حرم مطهر رضوی اظهار کرد: بر همین اساس حجت‌الاسلام مروی در بدو انتصاب به عنوان تولیت آستان قدس رضوی دستور تکمیل مطالعات مربوط به این موضوع را صادر کردند و طی یک و نیم سال گذشته متخصصان امر بررسی‌های گسترده‎ای را درباره امکان‌سنجی و طراحی احداث سایه‌بان در صحن‎های مختلف حرم مطهر انجام دادند که به نتایج قابل توجهی رسید.

وی با اشاره به بررسی طرح‎ها و ایده‎های مختلف داخلی و خارجی و نمونه‎های اجرا شده در مسجدالنبی(ص) و همچنین عتبات عالیات در مرحله مطالعاتی افزود: شیوع بیماری کرونا و شرایط اضطراری پیش آمده که منجر به محدودیت خدمت‌رسانی در رواق‎های حرم مطهر شده بود، مطالبه ایجاد سایه‌بان در اماکن متبرکه را تشدید کرد و از همین رو مسئولان آستان مقدس رضوی تصمیم گرفتند یکی از طرح‎های دریافت شده با قابلیت اجرای فوری را در مدت محدود پیاده‌سازی کنند.

برادران با بیان اینکه حفظ سلامتی زائران یکی از اولویت‎های اصلی آستان قدس رضوی است، گفت: این طرح با هدف حفظ سلامتی و ارتقای آسایش و رفاه زائران ارجمند اجرا شد و براساس منویات و تاکیدات تولیت معزز آستان، با تکمیل مطالعات و تحقیقات، طرح‎های دیگری نیز با ابعاد بزرگتر در این زمینه اجرا خواهد شد.

مدیر عالی حرم مطهر رضوی با تاکید بر اصل کیفیت و کارایی در اجرای این پروژه عنوان کرد: اعمال کمترین آسیب بصری به آرایه‎های معماری حرم مطهر رضوی، حداقل اشغال فضای تردد زائران و مطابقت با شرایط اقلیمی مشهد مقدس در فصول مختلف و قابلیت اجرای فوری از مهم‌ترین مولفه‎های مورد توجه در انتخاب سایه‌بان‎های اجرا شده بود.

برادران در پاسخ به این سوال که چرا از سایه‌بان‎هایی مشابه چادرهای مدینه منوره در حرم مطهر رضوی استفاده نشد، توضیح داد: کارشناسان فنی حرم مطهر از ابتدا الگوی مدینه منوره را در دستور کار قرار دادند اما به دلیل معماری خاص حرم مطهر و نبود زیرساخت‌های لازم در صحن‌ها، نصب سایه‌بان‌هایی همچون مسجدالنبی(ص) مقدور نیست. در طراحی معماری و تاسیسات حرم مطهر نصب چنین چادرهایی در نظر گرفته نشده و در حال حاضر ایجاد این زیرساخت با توجه به توسعه فضاهای زیر سطحی حرم مطهر اعم از رواق‎ها، زیرگذر و بهشت ثامن ممکن نیست.

وی افزود: همچنین شاهکار معماری غنی اسلامی ایرانی که در صحن‌های متبرک رضوی به کار رفته در مدینه منوره وجود ندارد؛ لذا نصب سایه‌بان‌هایی به آن شکل می‌تواند از حس روحانی و زیبایی بصری فضای صحن‌های مطهر بکاهد.

برادران گفت: هم‌اکنون اجرای سایه‌بان‌های چادری در صحن‌های مرکزی حرم مطهر مانند انقلاب اسلامی، آزادی و گوهرشاد در حال اجراست و برای سایر صحن‌ها نیز طرح‌های مختلفی با توجه به زیرساخت‌های موجود در مرحله مطالعاتی قرار دارد.

بر اساس اعلام آستان‌نیوز وی با بیان اینکه در ابتدای کار هستیم و نصب سایه‌بان‌ها در صحن‌های مرکزی گام نخست ماست، تصریح کرد: تسریع در اتمام پروژه، استفاده از فناوری روز و افزایش بهره‌مندی از ظرفیت متخصصان داخلی در مراحل بعدی کار مورد نظر آستان قدس رضوی است.

به اشتراک بگذارید : | | |