شما اینجا هستید   |

    اطلاعیه : خدمت رسانی ۶۲ هزار نفر به زائران حرم مطهر

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  

محمدمهدی برادران مدیر عالی حرم مطهر رضوی در جمع خبرنگاران (۱۵-۰۸-۱۴۰۰) گفت:

از این تعداد حدود هشت هزار نفر خادم، دربان، کفشدار، حافظ و فراش و مابقی خادمیار هستند. خدمت در حرم در مرحله نخست تشرفی است که بعد از ۱۰ سال به خدمت افتخاری ارتقا پیدا می‌کنند.

وی ادامه داد: حوزه خدمت دیوانی در آستان قدس بیش از ۵۰۰ سال قدمت دارد.

 

اسنادی نیز داریم که بالغ بر ۲۵۰ سال قدمت دارد و نام اشخاص و نوع و محل خدمت آن‌ها در حرم مطهر رضوی را بیان می‌کند.

مدیر عالی حرم مطهر رضوی با بیان اینکه آیین‌نامه خدمت در حرم مطهر رضوی در سال‌های مختلف اصلاح شده است، افزود: از جمله در سال‌های ۱۳۲۲، ۳۸، ۵۸، ۶۰، ۷۷ و ۸۳ اصلاحاتی در آن صورت گرفته است. امسال هم با ۷۰۰ ساعت کار کارشناسی اصلاحاتی با حفظ چهارچوب اصلی انجام و ابلاغ شده است که در اصلاحات انجام شده تحول همراه باثبات را دنبال می‌کنیم.

 

برادران اظهار داشت:

در اصلاحات انجام شده علاوه بر خدمت در روضه منوره و رواقها، حُفاظ، فراشان، کفشداران و دربانان خدمت خادمیاران هم اضافه شده است که این نیز شامل ۵۰ گروه خدمتی در ۴۴ عنوان می‌شود.

وی افزود: رسالت اصلی حرم، موضوع زیارت است که می‌خواهیم این موضوع متعالی باشد و تحت الشعاع دیگر امور قرار نگیرد.

مدیر عالی حرم مطهر رضوی با بیان اینکه این مدیریت از سال قبل با هدف یکپارچگی و ارائه خدمات حرم شکل گرفت، افزود: معاونت‌های اماکن متبرکه، تبلیغات اسلامی، زائران، فنی و نگهداری، پشتیبانی و برنامه ریزی زیرمجموعه این مدیریت هستند.

برادران افزود: در آیین نامه جدید خدمتی که ۱۷ ربیع الاول امسال توسط تولیت آستان قدس رضوی ابلاغ شد به دوره‌های آموزش خادمان و خادمیاران توجه ویژه شده است و منشور حقوق زائران هم به زودی توسط تولیت آستان قدس ابلاغ خواهد شد.

وی گفت: در نظرسنجی که اخیرا انجام دادیم در خصوص شرایط مقایسه نظم و انضباط، آسان بودن زیارت، برقراری آرامش و نظم، راحتی ادای نذر و ارتباط با خدام ۹ درصد قبل از کرونا و ۹۱ درصد بعد از کرونا را منظم دانستند. همچنین ۹۲ درصد از شرکت کنندگان از فراهم شدن مسیر شبانه روزی زیارت آسان برای سالخوردگان و ناتوانان ابراز رضایت کردند.

وی اظهار داشت: در دهه آخر صفر دست‌کم یک میلیون نفر به حرم مطهر رضوی مشرف شدند و تلاش کردیم در همه وقت دستورالعمل‌های مقابله با کرونا رعایت شود که از جمله این موارد توزیع ماسک است که تاکنون ۲۵ میلیون ماسک توزیع شده است و هنوز هم این کار ادامه دارد.

محمد توکلی، معاون اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی هم در این نشست خبری گفت: به منظور فراهم شدن فرصت حضور برای قشر بیشتری از خادمیاران به دنبال کاهش ساعات نوبت ۱۲ و ۲۴ ساعته هستیم تا افراد بیشتری بتوانند در حرم امام هشتم (ع) خدمت رسانی کنند.

 

 

به اشتراک بگذارید : | | |